Pages

macam mana nak berhenti mencarut

suka mencarut? suka dicarut? suka sangat mencarut carut sehingga semput?

hoi!
nak stop mencarut dak? kalau taknak okey jangan scroll dah! *eh eh, gurau je*

meh sini nak share sikit. ada la sikit idea nak stop sebut perkataan tak elok tu.
bila sebut pasal mencarut je mulalah terfikir pasal banyak situasi yang pernah dihadapi sebelum ni.

seriously bila aku dengar orang mencarut sesuka hati ni, aku akan rasa negatif. ye. SANGAT NEGATIF. bila dia dah cakap perkataan negatif macam tu, dia dah jadi negatif, dan aku yang mendengar ni turut menjadi negatif. berjangkit jangkit.

bila dah jadi negatif, aku geram dan aku nak tegur kan nanti kena pulak.

honestly aku tak pernah la nak sebut words ba*i ke, p**imak ke selama hidup ni. yang tersebut pun banyak yang english words hahaha. 

Astaghfirullah hal azim..

baru-baru ni berborak dengan abang sulung aku. dia ada bagitau pasal mencarut2 ni. dan dia jugak ada bagitau idea untuk mengelakkan diri daripada mencarut.

okey, get ready untuk scroll! get set go!

1) pasang niat

pasang niat dan cita-cita yang tinggi gunung untuk BERHENTI mencarut. bernazar ke, berikrar ke, apa-apa je la. berjanji dengan diri sendiri katanya. kena la jugak motivate yourself.

2) banyakkan zikir

sangat membantu kan? kalau dah tersebut tu, segera zikir. Astaghfirullahal azim terutamanya. bila dah biasakan berzikir, memang boleh elakkan insyaAllah. ada sorang kawan ni suka berzikir kalau terlatah pun. nak jadi cam dia la.

T___T

ustazah tsumiki againnnnn (poyoo)

3) gantikan perkataan

daripada menyebut sumpah seranah sampah tu, cuba fikirkan cara yang lebih kreatif. macam abang bagi idea hari tu, cuba gantikan dengan perkataan makanan.

banyak je kan perkataan makanan yang boleh dipinjam? it works tau! aku dah cuba da pun haha

perkataan dari makmal sains atau kemahiran hidup pun boleh. ni idea masa duk kat asrama dulu. contoh

what the f*ck???? aku geram gila tahap c*b*i!!!!
boleh ditukar menjadi
what the test tube bell jar???? aku geram gila tahap senggerek tukul besi gergaji screwdriver!!!!

pun boleh pakai words sendiri. suka hati la, asalkan tak pakai words asal!!! hmph!

4) reverse psychology? hmmmh?

aku pun tak tau apa maksud sebenar 'reverse psychology'. tapi yang aku tau maksud dia ;berlawanan' atau 'sebaliknya' dengan apa yang kita buat. contoh

b*d*h betul kau ni. = pandai betul kau ni.
b*tch. = perempuan baik.

macam sarcasm la plak kan? takpe, try je cari words yang berlawanan dengan words mencarut tu. gerenti beressss.

meh sama-sama stop sebut perkataan tak baik tu ye. 
i hope it helps!!! =)

:)

Kecelakaan besar bagi tiap-tiap pengeji, pencaci.” 
(Surah al-Humazah, ayat 1)

copyright © . all rights reserved. designed by Color and Code

grid layout coding by helpblogger.com